Zestaw promocyjny – Pomorskie zbiory etnograficzne Muzeum Narodowego w Szczecinie
Zestaw promocyjny – Pomorskie zbiory etnograficzne Muzeum Narodowego w Szczecinie
Autor / autorzy:
red. Iwona Karwowska, Dariusz KacprzakAutor / autorzy:
red. Iwona Karwowska, Dariusz KacprzakNazwa wydawnictwa:
Muzeum Narodowe w SzczecinieISBN:
Brak danych.Rok i miejsce wydania:
SzczecinOpis:
Zestaw promocyjny zawiera publikacje serii „Pomorskie zbiory etnograficzne Muzeum Narodowego w Szczecinie / Pommersche ethnographische Sammlungen des Muzeum Narodowe w Szczecinie” będące katalogami wystaw Działu Etnografi Pomorza Muzeum Narodowego w Szczecinie. Pierwszy tom z tej serii ukazał się w 2010 roku, poświęcony był charakterystycznym dla Pomorza naczyniom Stettiner Ware: „Biała ceramika szczecińska ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie / Stettiner Weißkeramik aus der Sammlung des Muzeum Narodowe w Szczecinie”. Drugi, wydany w 2012 roku, to „Pomorskie meble malowane ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie / Bemalte Möbel aus Pommern in der Sammlung des Muzeum Narodowe w Szczecinie”, trzeci zaś nosi tytuł „Od ziarna do chleba. Dawne narzędzia kultury agrarnej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie / Vom Korn zum Brot. Alte Geräte der Landwirtschaftskultur aus den Sammlungen des Muzeum Narodowe w Szczecinie” (2013). Kolejny poświęcony został rybołówstwu: „Rybacy z przeszłości. Narzędzia i sprzęt rybaków pomorskich ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie / Die Fischer aus alten Zeiten. Werkzeuge und Geräte pommerscher Fischer aus den Sammlungen des Muzeum Narodowe w Szczecinie” (2015). Jako piąty w 2020 roku ukazał się tom „Świętowanie. Zabytki obrzędowości rodzinnej i dorocznej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie / Feiern. Brauchtumsgegenstände von Familien- und Kalenderfesten aus den Sammlungen des Muzeum Narodowe w Szczecinie”. Publikacja „Jak to z drewnem było. Narzędzia do obróbki drewna ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie / Wie es mit dem Holz war. Holzbearbeitungswerkzeuge aus den Sammlungen des Muzeum Narodowe w Szczecinie” stanowi kolejny − szósty już − tom serii.
Ilość stron: 779. Oprawa: miękka.
„Słowa wstępu, poprzedzające dotychczas katalogowe opracowania muzealiów etnograficznych, odnosiły się tematycznie bezpośrednio do poszczególnych kolekcji, przywoływały inne − zazwyczaj artystyczne − konteksty towarzyszące im, dając świadectwo bogactwa i różnorodności zasobów Muzeum Narodowego w Szczecinie. Tak też miało być w pierwotnym zamyśle i tym razem. Bez większych trudności udałoby się odnaleźć na wystawach czy w muzealnych magazynach artystyczne struktury drewniane − drewno malowane, złocone, polichromowane, i zaprezentować przykłady zabytkowych mebli, średniowiecznej snycerki ołtarzowej, powstające w różnych epokach płaskorzeźby, rzeźby pełnoplastyczne wykonane w drewnie czy obrazy dawniej i współcześnie malowane na drewnianym podłożu. Jednak obecna prezentacja kolekcji narzędzi do obróbki drewna jest sposobnością do refleksji natury bardziej ogólnej, dotyczącej istoty muzealium etnograficznego i drogi, jaką przedmiot, służący do wykonywania pracy w warsztacie, pokonuje do witryny w przestrzeni wystawienniczej muzeum.
Pospolite, pozbawione charakteru wyjątkowości (unikatu) przedmioty, pełniące naturalnie użytkowe funkcje, z upływem czasu, rozwojem technologii, przestają być przydatne i są zastępowane nowymi. Niekiedy ulegają zniszczeniu, kiedy indziej istnieją nadal, stanowiąc świadectwa minionego czasu, zyskując w ten sposób nowe znaczenie i rolę. Stają się wówczas obiektami historycznymi. Te, które związane są bezpośrednio z praktykami charakterystycznymi dla danej kultury lub społeczności, zwykle określa się jako obiekty etnograficzne. Tworzą zespół materialnych świadectw intelektualnych i duchowych wartości, opisujących wizje świata danej społeczności, zyskują także potencjał przyszłego muzealium.” – Dariusz Kacprzak, Przedmioty − narzędzia − ludzie. Jak pospolite strugi i heble stały się muzealiami, Jak to z drewnem było. Narzędzia do obróbki drewna ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie